بررسی رابطه ی بین خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی در شهرستان لامرد در سال تحصیلی 93-1392

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

معاونت آموزشی

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی در شهرستان لامرد در سال تحصیلی 93-1392می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی همبستگی است.جامعه آماری این پژوهش 110 نفر از مدیران مدارس شهرستان لامرد در سال تحصیلی 93-1392 می باشد که با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 86 نفر به نمونه ها انتخاب گردید . جهت بررسی و سنجش خلاقیت و عملکرد مدیران در جذب منابع مالی از پرسشنامه ای استاندارد خلاقیت مقیمی (1388) ، استفاده گردید. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، درصد تجمعی) و روش های آمار استنباطی (T  تک نمونه، همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون T گروه های مستقل) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین خلاقیت مدیران و عملکرد مالی  و همچنین بین مؤلفه های بعد محتوایی و فرآیندی خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی رابطه ای معنادار وجود دارد . ولی در بررسی رابطه ی بین عملکرد مدیران مرد و زن و مدیران با سطح تحصیلات متفاوت در جذب منابع مالی و نیز بین عملکرد مدیران دولتی و خصوصی در جذب منابع مالی، نیز تفاوت معناداری مشاهده نگردید .
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between creativity and school administrators in their performance in attracting financial resources in the city Lamerd academic year 93-1392

نویسنده [English]

  • amad hashemi
چکیده [English]

 
 
The purpose of this study was to investigate the relationship between creativity and school administrators in their performance in attracting financial resources in the city is 93-1392My Lamerd academic year .The objective of this study is descriptive and cross correlation. The study population included 110 school administrators in the school year 93-1392 Lamerd city is using Morgan and simple random sampling was selected samples .To review and assess the performance of managers in attracting creative and innovative financing through a standard questionnaire Moqimi (1388 ) , was used Experts confirmed the validity and reliability using Cronbach's alpha / 84 .Was calculated .
To review and analyze the data descriptive statistics (frequency , percentage and cumulative percentage ) and inferential statistics (T single sample , correlation analysis, ANOVA , independent T-test ) was used . The results showed Between creative directors and financial performance And also the components of the content and the creative process , school administrators and their performance in relation to financial resources there .But the relationship between the performance of male and female managers and executives with different education levels in attracting financial resources And between public authorities and private financial resources , is not significant
Keywords :

کلیدواژه‌ها [English]

  • creativity
  • performance
  • school administrators
  • financial resources
        -  Babakas, E., Yavas, U., & Ashill, N.J.. (2009), The role of customer orientation as a moderator of the job demand-burnout-performance relationship: A surface-level trait perspective, Journal of Retailing, 84(4),Pp. 480-492.

        -  Conger, J.A, & Kanungo, N., (1988), The Empowerment process: Integrating theory and practice, Academy of Management Review, Vol.13,No.3, Pp.471-482.

        -  Dörner, N.,(2012), Innovative Work Behavior :The Roles of employee Expectations and Effects on Job Performance, A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of  Doctor of   Philosophy in Management, University of St .Gallen.

        -  Grabner, M.E., (2010), Managing Organizational Creativity Motivational aspects of management control systems for creative employees, Wirtschafts universität Wien,Nordbergstrasse 15, A-1090 Wien, Austria16th EDAMBA Summer Academy ,Soreze, France, Vol. 57, No. 1, Pp.25–42.

        -  Macpherson, M., (2011), Performance excellence principles, Journal Of Managerial Psychology,Vol. 24, No. 3, Pp. 12-25.

        -  OECD, (2007), Funding Systems and Higher Education Systems, OECD.

        -  Pandey ,Sh.& Sharma, R., (2009), Organizational Factors For Exploration And Exploitation, J. Technol. Manag. Innov., Vol. 4, Issue 1.Pp.35-50.

        -  Runco , M. A., (2007), Creativity, Research, Development and practice, Cognitive and creativity, Pp.1-23.

        -  Shalley,  Ch. &  Gilson,  L.,   (2009),  What  Leaders  Need  To  Know:  A  Review  Of  Social  And  Contextual  Factors   That   Can  Foster  Or  Hinder   Creativity,  Dupree   College   Of   Management ,  Georgia  Institute   Of  Technology.